Thursday, November 1, 2012

GUNUNG LEDANG 22-24 JUN 2012 aka MOUNT OPHIR

~..~  ngantoknye....senggang je masa aku..aku rasa lah..sebab besok lusa dan tulat x ade paper..so rileks sikit dari 2 malam yang lepas..sebab kene study hard untuk direct 2 paper..KILLER PAPER lak tu...sentapp..balik bilik lepas jawab pape ELEKTRIK N ELEKTRONIK terus stress...kuar dari dewan kuliah je muka ketat. hahaha gila lawak..balik bilik tendang dinding...nasib bek bata, kalau kayu pecah dah aku rasa.. kihkihkih ~.~

actually aku dah lama tinggal Blog nih, entahlah busy kot.. hahaha tiba2 ari ni aku rasa nak tulis pasal aktivti menawan puncak Gunung ledang yang lebih 5 bulan yang lalu aku tinggalkan..tpi kenangan gunung tu masih fresh..kalau dah lupa tu biase lah.. dah lame jugak..hehehehe tapi ledang is one of the thrill mount aku pernah panjat.. (sorry BI rosak hahaha ~..~!.)

ok start XPDC ni pada 22 - 24 JUN 2012..kita org ikut sagil, johor..naik bas Institut Pendidikan  Guru Kampus Teknik..next year tukar nama kampus utama pulak. hahaha.. kalau x silap aku yang join XPDC ni semua batch aku 3 PISMP  tapi ada jugak 2 orang budak junior, tu pun sbb aku yg pujuk ikut.., leader nye member aku, n penolongnye aku lah kan. hahahaha.. 22 jun kita org lepak kat tempt air terjun, sampai malam derrr seram..ingat kene panjat sampai kem gajah malam-malam tu, rupa-rupanya kami tersesat kat tempat lain. hahahaha x pe, nak mendaki punya pasal, kami stay je kat sini, korang mesti tahu nye tempat perkelahan tu...2 hari kami tidur kat situ, mandi kat situ..perghhh air terjun die seju habak kat kau.. x silap aku lah kan, sampai je mlm tu kat tapak perkhemahan tu, kami terus dirikan khemah, malang nasib group aku sbb dpt khemah rosak, iye lah,..tengok building IPG kami lah camner..camtulah materials die jugak. LOL. ~..~ x pe..itu kisah lain..so malam ni semua kene tidur awal, kecuali yang bersentri.. zzZZZzzz sejuk gilerrr tdiur malam, aku dah macam ulat beluncas dah tidur pakai sleeping beg, bangun pagi lewat. hahaha iyelah tak stress macam join camping dengan lecturer..ni kami pergi atas dasar sendiri dibantu oleh En.Khairul..

hari kedua perkhemahan 23 jun 2012..x silap aku, kami sarapan bihun goreng kut..sedap.pastu minum pulak air teh panas..nyum2..lega...duduk pulak atas batu besar tepi air terjun...tenangnye....rasa nak duduk lame2 kat situ..hehehe tengah ari tu perancangan nak pergi felda ape tah, labis kot, entah aku lupe dah..tapi agak jauh lahhh jalan pun gerun aku tengok , tanpa buang masa baik aku tidur dari aku rasa takut yang amat dengan jalan yang kecik dan lalu banyak pokok sawit dan pokok getah..perghh bau dieeee hangit... ~0~.. tujuan kite org dtg felda ni?? mestilah sebab makan...hehehe family salah sorang dari geng memanjat ni jemput makan kat rumah die..aku x boleh lupa kesedapan masakan yang die orang masak..serius, rasa nak lagi..tapi perut aku dah kenyang giler masa tu..mane tak, seblm makan lahap buah rambutan fresh dari pokok..memang aku ratah habis lah..aku ni dah lah boleh dikatakan giler buah..hehehe lame jugak kite orang lepak kat rumah tu, petang baru kite orang balik camp site.. kenyang giler...masuk bas tidur lagi..haishhh gemok lagi... ~..~ masa balik tu pulak, mak n bapak budak ni bungkus kan lebihan makanan, boleh buat makan malam..hehehe nyum2... x silap aku kita orang sampai camp site aritu dah petang kot..x jadi masalah..laluan die ade lampu..so ok lah jugak..malam ni kita orang makan lauk petang tadi, aku x boleh makan, sebab perut masuk angin..hahah atu lah melantak buah rambutan sampai x hingat..terpaksa malam2 dlm khemah urut badan buang angin..lega sikit rasanya..tapi serius budak junior tu pandai urut.sakit pulak tu..aku sampai tejerut-jerit.. hahaha =0=.. malam ni semua kene tidur awal, sebab besok nak gerak ke kaki gunung ledang.. tapi aku ingat lagi, silap aku malma tu, aku lepak-lepak dengan member main unggun api kat luar..lewat gak kite org masuk khemah..sebab mulanya ingat nak join budak laki tidur luar khemah, tapi x jadi sbb jengjeng..x de pape, sbnarnye x de tempat tidur je.. hahaha so malamnye aku tidur ditemani baju berbau asap yang sangat kuat hasil berkat usaha aku membuat unggun api yang menjadi-jadi..hehehe tapi malam tu seronok, duduk bawah unggun api, tepi air terjun, dengan kawan2, dongak langit nampak bintang...seronok sangat...kalau korang x leh byang, korang kene masuk hutan.. hehehehe so malam tu aku tidur dengan nyenyak.. zzzZZZZZ

hari ketiga 24 jun 2012, hari ni kami bangun awal..sebab nak kene bersihkan site camp, pastu nak solat subuh n nak gerak ke kaki gunung ledang..malang nasib aku, rajin sangat nak kemas site camp, sampai aku suruh member laki ni pijak tong sampah..prettttttt amik kau terpelanting bubur pulut merah kat seluar..perghhhhhh masammmmm basi rupanye.. T_T gile sedih aku, baru je bersemangat nak naik dah spoil pepagi.. x pe2, aku sabar kite cuci..die boleh pulak gelak2, nasib bek aku x bagi penyepak 3 suku aritu, kalau x rompong hidung die..hehehe kuat jugak aku ni...done!! sampai dah kaki gunung ledang....the historical mount..  mula2, kami kene daftar nama dulu kat pintu masuk so, kalau tersesat ke ape ke boleh lah cari sampai jumpa..so sekarang masa tuk jadi serius..nak tau pek ape ade dalam beg aku?? ada gardinear 2, choki2 ntah bape tah, pastu redbull 2 botol. hehehe eh luper hydration pack 3 liter..cukup lah tu,...aku bkn nk makn sgt pun masa mendaki...nnti cpt penat...

kat atas tu antara trek2 yang kami lalu, tapi ada satu trek kami x lalu x silap aku kat area kolam air gajah..sebab kami x bermalam kat camp site tu, jadi trek tu ditutup..jadi kami teruskan perjalan ke sungai segi tiga...kat sungai segi tiga ni, air die sejukk dan boleh diminum..sebab terjaga..aku malas nak refill air aku, sebab masih banyak..sepanhang perjalan sampai kat sungai segi tiga tu, aku x minum air bnyk sgt..sbb dh minum red bull jdi tenaga masih ada..kot lah.. hehehe.. rehat 15 minit camtu lah..owhh lupa aku nak ckp, jurupandu kami seramai 3 orang..yg salu aku gaduh tu aku lupe dah nama die.tapi serius gile mulut longkang mamat tu, tapi best..ade jugak teman borak mase naik dan turun..paling banyak turun ahh..ade je die nk carik pasal ngn aku..seb baik ko tau selok belok ledang ni, kalau tak lame dh aku tendang.. kihkihikih..ok lepas sungai ni bermulalah trek yang paling mencabar mental dan fizikal iaitu trek KFC..bukan kentucky chicken fries ok tapi KILLING FITNESS CARDIOVASCULAR..lebih kurang camtu lah..x silap aku..tapi serius memang membunuh giler lah..die lebih kurang santubung, tapi santubung ade tali ni versi x de talinye...mendaki saje pacak 90 darjah..huhuhuhu mau x stress lutut aku..apepun aku jugak diantara orang yang terawal sampai n kat belakang jurupandu. hahahahahaha satu lagi kawasan yang best ialah gua kambing..jangan slh faham.gua kambing ni x ade kambing langsung..mungkin dulu ade kot..ntahlah x pernah dengar cite...tapi kat gua kambing ni sejukk giler..menggigil aku..pastu jalan lagi, sampai kat taman bonsai...kat taman bonsai ni sangattt lah cantik...aku adelah shoot beberapa gambar, tapi nak sampai ke hujung tu x nak aku..seriauu tinggi kot..

ni lah taman bonsai..redup je..

rehat lebih kurang 5 minit kat sini, kami jalan dan sampai ke kem botak..kat kem botak ni, aku orang kedua sampai..tu pun sebab dikejar oleh ayen..biarkan die, sbb aku nak bagi pluang,lain kali  x de dah. hahaha..kat kem botak ni paling best, sebab masa ni lah kami ambil pluang tangkap gambar dan kejar kabus..ntah pape je kami buat..hahahaha pastu before nak naik tu member aku pulak buat hal, katenye nak kencing..haaa sudah..payah pulak nak carik tempat tuk die melepas..terpaksalah jurupandu pompuan iaitu kak aishah temankan..aku pulak yang seram dengar..sebab katenye kat ledang keras..tapi nasib bek x de pape..last trek yang kami lalu ialah bahagian batu yang nak sampai ke puncak tu..gile lah..penat nak naik pakai tali..kalau pendek x pe..ni jauh kot nak naik sampai puncak tu..huhuhuhu tapi nasib bek aku dapat naik..tu pun penat nak kerah tenaga..dah lah habis dikerah masa kat KFC, ni dah nak hampir puncak pun same jugak..alahiii nak tengok selat melaka punya pasal..

ni lah ayen..the leader..owhh kat bahu die tu beg aku. hahaha

ok sampai dah kat puncak lepas panjat satu lagi tangga..yeaaaaaaaaa tapi terkejut sebab gunung ledang ada dua puncak..sementara nak tunggu juru pandu naik, aku and beberapa geng gila naik puncak lagi satu tu..puncak ni lagi tinggi, dan rata, siap ada papan tanda gunung ledang lagi..tapi lepas beberapa minit kat atas tu, kami diarahkn turun oleh jurupandu yang ada..katanya x boleh panjat atas tu..x tahulah pasal pe..so dengan hampa turun lah jugak..tapi dah dapat merasa pun cukup ler...hehehehe dah ade kat atas puncak yang satu ni aku cube lah tinjau kat penjuru puncak tu, kot2 nampak ler selat melaka..tapi sayang kabus tebal..aku cuma nampak kapal je..cukup lah tu..pemandangan nye subhanallah maha hebat ciptaan ALLAH ni..ni lah sebabnye aku suka panjat gunung.. hehehe penat rehat baru kami beredar untuk trun ke kaki gnung ikut trek yang lain pulak..masa balik ni lah jruupandu suruh kami naik puncak yang satu tu, dan ambil gambar seberapa yang banyak, pastu aku cubelah risik dengan kak aishah kenapa x boleh naik puncak ni tadi, jadi die pun ceritalah..bukan mistik ok..die kate yang puncak tu sebenarnya dah dibeli oleh jengjeng..x leh sultan johor..betul atau tak aku x pasti.tapi tu cerita yang aku dengar lah..die kate x boleh lalu puncak ni takut nanti kene tangkap dengan pengawal die..so mase kami turun pakai trek tu, kami turun dengan laju dan senyap..bayangkan camner nak turun gunug pacak pulak tu, laju dan senyap..mak aii sakit tau..ambil masa jugak kami nak sampai ke kaki gunung..tup2 aku adalah orang kedua yang sampai ke kaki gunung ledang di malam hari..paling aku nyampah giler..si ayen ni siap boleh lari dan tinggalkan kita orang lagi..dah lah x de yang lain kat belakang kami..sekeliling gelap pulak tu..haitt geram aku..rase nak sepak2 je..seb baik dah sampai anak tangga tu lega sikit aku, iye lah..aku dengar rumors yang gunung ledang ni sangat keras..banyak benda2 x elok berlaku..jadi aku pun takutlah jugak..mane tau aku tersalah cakap ke ape ke, tapi seb baiklah tak de pape..owhh ya yang paling best ialah kat trek tangga aku berlumba dengan kwn aku tu untuk sampai kat pondok pengawal..lari punya lari seb baik lah kaki aku ni masih kuat lagi, jadi aku x jatuh tapi malang member aku sorang tu jatuh sampai terkoyak kulit kaki die..kesian aku tengok tapi pastu aku gelak. hahaha jahatkan aku.. :P .. lepas penat..aku dan yang lain tunggu yang masih belum turun, pastu siap2 kan diri mandi pe semua dan balik ke IPG TEKNIK..penat wowww macam2 citer aku dengar..sumenye menyeronokkan, tapi disebabkan keadaan bas yang sangat selesa dan sejuk ditambah lagi badan aku yang dah sengal-sengal dan kaki yang penat maka aku memilih untuk ZzzzZZ sehingga kami sampai di IPG TEKNIK..apapun yang aku tahu masa yang kami ambil untuk panjat dan naik gunung ledang adalah lebih kurang 12 jam.. lame tak?? haaaa gila x sakit tu..apepun ledang is the best memory i have.. yeaaaa rasa nak panjat lagi...sampai IPG dapat katil terus tidur..zzZZZ ~..~

1. semut merah : sepanjang naik ledang dan mane2 gunung x pernah lagi dpt pnglmn seram..ikut nsb n rezeki kot..tp serius ledang memang thrill.. bulan 3 tahun dapan sy ke tahan, ikut kuala-tahan..trek same..jum lah join..